גושים

גוש חלקה - הסבר

גוש חלקה אלו יחידות זיהוי של שטח המוכרות בחוק הישראלי ומשמשות בעיקר לצורך רישום מקרקעין. בעת רישום מקרקעין, בחלקה אחד או יותר מגרשים, ומספר חלקות נכללות בגוש אחד. בנוסף, זוהי גם יחידה חשובה בתחום התכנון והבנייה. למשל, תוכניות בניין עיר (תב"ע) חלות בתחומי גוש חלקה, מגדירות את שטח המגרשים בתוכנית וכן את ייעודם מבחינה תכנונית, כאשר ההשלמה הקניינית מתבצעת באמצעות רישום גוש חלקה. המאמר יעסוק בגוש חלקה וכיצד מאתרים אותם.

 

שימוש בגוש חלקה

גוש וחלקה משמשים לצורך רישום מקרקעין, תכנון ובנייה וכן לצורך חישוב מיסים. בעת רישום מקרקעין, שטח המגרש התכנוני נמדד כחלקה רישומית, הכלולה בתוך גוש שיש בו מספר חלקות. 
מספר הגוש חלקה מופיע בטאבו, שהוא רישום הזכויות במקרקעין בישראל, והרישום בו מהווה ראיה חותכת לזכויות הרשומות בו (בניגוד לרישום הערות המהוות ראייה לכאורה בלבד). 
תוכניות בניין עיר (תב"ע) מגדירות את שטח המגרשים בתוכנית ואת ייעודם, וקובעות את שטחי הבנייה שניתן לבנות עליהם. כהשלמה להליך התכנוני המגרש נרשם כחלקה בתוך גוש. 

 

מהו נסח טאבו?

נסח טאבו, הקרוי גם נסח רישום מקרקעין, הוא מסמך רשמי המציג את הזכויות במקרקעין הרשומות בפנקס הזכויות. הוא מנוהל על ידי רשם המקרקעין והוא פתוח לעיון של הציבור. נסח הטאבו כולל את הפרטים הבאים:

  1. מספר גוש
  2. מספר החלקה
  3. שטח החלקה הרשום
  4. שמות בעלי החלקה וחלקם בה
  5. שמות בעלי זכויות חכירה
  6. רישומים של משכנתאות
  7. הסכמי שיתוף
  8. הערות ואזהרות שונות

נסח הטאבו הוא מסמך חשוב מאוד, אשר משמש לצורך ביצוע פעולות שונות במקרקעין, כגון קבלת משכנתא, קבלת היתר בנייה, ורכישה ומכירה של מקרקעין. כדי לקבל נסח טאבו, יש לבצע איתור גוש חלקה של הנכס.